Κανονισμός Λειτουργίας

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Σχολικής Μονάδας

                                                         Σχολικό έτος 2023-2024

Εισαγωγή

Ο Σχολικός Κανονισμός στηρίζει την εύρυθμη λειτουργία και την εκπλήρωση της αποστολής του σχολείου. Είναι εναρμονισμένος προς την κείμενη Εκπαιδευτική Νομοθεσία και καθορίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις εκπαιδευτικών, μαθητών/τριών και γονέων.

Ιδιαίτερα σκοπός του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου είναι:

  • η οικοδόμηση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το διδακτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία
  • η διαμόρφωση θετικού κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/μαθητριών
  • η εξασφάλιση της σωματικής, ψυχικής ασφάλειας και της συναισθηματικής πλήρωσης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, κ.ά.

Το σχολείο θα πρέπει να λειτουργεί ως ένας χώρος οριοθετημένος μέσα στον οποίο θα συνεργάζονται πρόθυμα, καθηγητές, μαθητές και γονείς, με συνθήκες αμοιβαίας εμπιστοσύνης και σεβασμού, έτσι ώστε στον χώρο αυτόν να εργάζονται όλοι αρμονικά και απερίσπαστα.

Ο Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από τους μαθητές/τις μαθήτριες, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες, προϋποθέτει τον αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους, ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και εφαρμογή, απαραίτητη προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου. Στην πραγματικότητα αποτελεί  το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή/Διευθύντρια του Σχολείου και τον Σύλλογο Διδασκόντων/Διδασκουσών, καθώς και από τον Συντονιστή/ Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας ισχύει για ένα σχολικό έτος.

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Η σχολική κοινότητα είναι μια οργανωμένη ομάδα, η οποία έχει όλα τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας. Ο ρόλος του σχολείου είναι να προετοιμάζει τους νέους να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία. Για το λόγο αυτό, η εσωτερική οργάνωση της σχολικής ζωής είναι βαρύνουσας σημασίας, διότι οφείλει να εκπαιδεύει και να διαπαιδαγωγεί σύμφωνα με τα πρότυπα και τις ανάγκες μιας δημοκρατικής κοινωνίας μέσα από κανόνες, όρια, κατανομή ρόλων και ευθυνών και ανάθεση ρόλων στα μέλη της.

Το σχολείο – εκτός του προφανούς διδακτικού στόχου – έχει επωμιστεί και τον ρόλο της προσαρμογής  του εφήβου σε  άτομο ενεργό και συμμέτοχο στην λειτουργία της κοινωνίας. Ο έφηβος μαθητής έχει το δικαίωμα να απαιτεί σεβασμό και να του δίνεται η δυνατότητα να αναπτύσσει δημιουργικές πρωτοβουλίες. Δικαιούται δηλαδή ελευθερία, η οποία με τη σειρά της γεννά αίσθημα ασφάλειας και υπευθυνότητας

Οι μαθητές προσέρχονται στο σχολείο έχοντας διαφορετική αφετηρία και μεταφέροντας στις αποσκευές τους διαφορετικό πνευματικό φορτίο. Κατά την έναρξη της σχολικής ζωής η διαφορετικότητα έχει κυρίως οικογενειακή προέλευση, αλλά στην πορεία προστίθεται και η ευρύτερη επίδραση του περιβάλλοντος. Το κοινωνικό, το φυσικό και το σχολικό περιβάλλον θα προσδιορίσουν σημαντικά την παραπέρα εξέλιξη. Η επίδραση αυτή ασκείται με πολλούς τρόπους άμεσα και έμμεσα, συστηματικά ή διάχυτα. Γι’ αυτό πρέπει στο περιεχόμενο της σχολικής ζωής να περιλαμβάνονται τα στοιχεία και οι δραστηριότητες που καλλιεργούν στους αυριανούς πολίτες το αίσθημα της ελευθερίας, την υπευθυνότητα, με ενεργό συμμετοχή και κοινωνική ευαισθησία και ευθύνη.

ΚΑΝΟΝΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ – ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ ΑΠΟ ΑΥΤΟ

Στάση των μαθητών ΓΕΝΙΚΑ

Η ευγενική συμπεριφορά, η μακροθυμία και η περίσκεψη διαμορφώνουν το περιβάλλον του σχολείου, ώστε να γίνει βιώσιμο και ευχάριστο. Ο αμοιβαίος σεβασμός και  η ευγένεια  συμβάλλουν στην αποφυγή συγκρούσεων και αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο της καλής συνεργασίας και συναναστροφής των συμμετεχόντων. Θα πρέπει, λοιπόν, να λύνουν τις διαφορές τους με πνεύμα συνεννόησης και διαλόγου χωρίς να καταφεύγουν στη χρήση σωματικής ή ψυχολογικής βίας.

  • Προσέλευση στο σχολείο – Αποχώρηση

Η προσέλευση των μαθητών/τριών στο Σχολείο πρέπει να γίνεται το αργότερο μέχρι τις 8:15΄π.μ..

Είναι κατανοητό ότι η καθυστερημένη προσέλευση δημιουργεί προβλήματα στη σωστή ενημέρωση των μαθητών και δυσχεραίνει στη συνέχεια τη διδασκαλία. Η είσοδος στην τάξη μετά από καθυστερημένη προσέλευση κατά την 1η ώρα επιτρέπεται μόνο με έγκριση του Δ/ντή του Σχολείου, μετά από τηλεφωνική επικοινωνία του γονέα που θα εξηγεί το λόγο της καθυστέρησης και θα βεβαιώνει ότι γνωρίζει το γεγονός. Σε περίπτωση που ένας μαθητής καθυστερήσει, καταχωρείται αντίστοιχη παρατήρηση και απουσία και υπογράφεται από τον καθηγητή. Καθυστερήσεις χωρίς σοβαρή αιτία ή και αιτιολόγηση από γονέα θεωρούνται ως αδικαιολόγητη απουσία. Συνεχής και αδικαιολόγητη καθυστέρηση προσέλευσης αποτελεί παράπτωμα και ελέγχεται πειθαρχικά. Οι γονείς οφείλουν να ενημερώνουν άμεσα και μέχρι τις 8:30΄ το πρωί το Σχολείο στα τηλέφωνο 2651042087, 2651047401 ή στο email mail@gym-veliss.ioa.sch.gr, για τυχόν απουσία του παιδιού τους καθώς και για καθυστερημένη προσέλευση. Το σχολείο αναζητά τους λόγους απουσίας μαθητών, ενημερώνει τους γονείς με κάθε πρόσφορο τρόπο και πραγματοποιεί ενέργειες παιδαγωγικού χαρακτήρα, όπου κρίνονται απαραίτητες.

Οποιαδήποτε καθυστερημένη προσέλευση μαθητή/τριας σε ενδιάμεση διδακτική ώρα δεν επιτρέπεται. Ο/η μαθητής/τρια μπορεί να γίνει δεκτός/ή κατά την κρίση του διδάσκοντος και γνωστοποιείται το θέμα  στο διευθυντή. Απουσία από ενδιάμεση διδακτική περίοδο, χωρίς άδεια της Διεύθυνσης, δεν επιτρέπεται  και ενημερώνονται αμέσως οι κηδεμόνες.

Η αποχώρηση των μαθητών επιτρέπεται μόνο κατά την λήξη του διδακτικού ωραρίου.

  • Στην τάξη

Κατά τις ώρες της διδασκαλίας οι μαθητές οφείλουν να συμμετέχουν και να προσπαθούν, να έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα και να σέβονται πάντα το δικαίωμα των συμμαθητών τους για μάθηση.

Η θέση των μαθητών στην τάξη ορίζεται από τον υπεύθυνο καθηγητή του τμήματος και για λόγους παιδαγωγικούς δεν πραγματοποιείται καμία αλλαγή.

Το σχολικό κτίριο, η επίπλωσή του και όλα τα μέσα που υπάρχουν σε αυτό χρησιμοποιούνται από όλους και προστατεύονται από ζημιές. Κάθε μαθητής είναι υπεύθυνος για την προσωπική του θέση στην αίθουσα του τμήματός του αλλά και κάθε θέση που τυχόν έχει στα εργαστήρια ή σε άλλες αίθουσες.

Ο μαθητής θα πρέπει να διατηρεί καθαρό τον χώρο χωρίς να ρυπαίνει το θρανίο του, τους τοίχους και το χώρο γενικά. Ο χώρος της τάξης, που χρησιμοποιείται από όλους τους μαθητές, πρέπει να αφήνεται στο τέλος του μαθήματος καθαρός με ευθύνη του διδάσκοντα, ιδιαιτέρως δε να καθαρίζεται ο πίνακας. Επίσης, είναι πρωταρχικής σημασίας ο κάθε μαθητής να πετάει οτιδήποτε άχρηστο στους κατάλληλους κάδους σκουπιδιών και να προσέχει ώστε να διαχωρίζει τα απορρίμματα για ανακύκλωση, όπου υπάρχει δυνατότητα.

Κάθε τάξη διαμορφώνεται με ευθύνη των μαθητών, σε συνεργασία με τον υπεύθυνο καθηγητή, κατά τρόπο ώστε να προωθείται η μάθηση και η ευταξία. Στο τέλος της σχολικής χρονιάς η αίθουσα επανέρχεται στην αρχική της κατάσταση. Όπου υπάρχουν ζημιές αναφέρονται άμεσα στον υπεύθυνο καθηγητή και στο διευθυντή του σχολείου. Όποιος προκαλεί σκόπιμα ζημιές ή ρυπαίνει τους χώρους πρέπει να καθαρίζει τον χώρο ή και να αποκαθιστά τη ζημιά. Επισημαίνεται ότι όποιος προκαλεί φθορά στην περιουσία του σχολείου ελέγχεται πειθαρχικά και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον ίδιο.

Επιπρόσθετα, το αθλητικό υλικό του Σχολείου πρέπει να χρησιμοποιείται με προσοχή και πάντοτε με την άδεια και την επίβλεψη του καθηγητή Φυσικής Αγωγής.

  • Συμπεριφορά στα διαλείμματα

Στα διαλείμματα δεν επιτρέπεται να παραμένουν οι μαθητές στις αίθουσες διδασκαλίας και οι αίθουσες κλειδώνονται από τους διδάσκοντες στο τέλος κάθε ώρας. Όταν ο καιρός το επιτρέπει οι μαθητές θα βρίσκονται στο προαύλιο, σε προκαθορισμένο χώρο. Τα διαλείμματα διαμορφώνονται ανάλογα με τις εκάστοτε οδηγίες και τις ανάγκες της σχολικής μονάδας. (Σε έκτακτες ανάγκες και σε εφαρμογή οδηγιών από αρμόδιους (πχ ΕΟΔΥ) μπορεί υπάρχουν περίοδοι που τα διαλείμματα δεν θα είναι κοινά για όλα τα τμήματα, ώστε οι μαθητές να μην συγκεντρώνονται όλοι μαζί στο προαύλιο.)

  • Αποχώρηση στη διάρκεια του διδακτικού ωραρίου

Η παραμονή των μαθητών στους σχολικούς χώρους είναι υποχρεωτική για όλες τις ώρες της λειτουργίας του σχολείου. Η έξοδος μαθητών από τους χώρους του σχολείου επιτρέπεται μόνο μετά από ειδική άδεια από τον διευθυντή και αφού ενημερωθεί ο κηδεμόνας. Η έξοδος από το σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων και χωρίς άδεια τιμωρείται.

  • Καθήκοντα Απουσιολόγων

Κατά την έναρξη κάθε σχολικής ώρας ο απουσιολόγος παίρνει το απουσιολόγιο από το γραφείο, συμπληρώνει τα ονόματα των απόντων στο απουσιολόγιο και ο διδάσκων καθηγητής ελέγχει τις παρουσίες. Επισημαίνεται ότι το απουσιολόγιο είναι σημαντικό έγγραφο και οι απουσιολόγοι οφείλουν να το κρατούν σε καλή κατάσταση.

Χρήση κινητών τηλεφώνων και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών

Η χρήση κινητών τηλεφώνων και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών δεν επιτρέπεται κατά την παραμονή των μαθητών στο σχολείο, κατά τη διάρκεια των μαθημάτων όπως και σε γιορτές, εκδηλώσεις, περιπάτους. Η χρήση τους επιτρέπεται μόνο σε εξαιρετικές περιστάσεις μετά από άδεια από τον υπεύθυνο καθηγητή. Για επικοινωνία με τους γονείς τους οι μαθητές μπορούν να καλούν από το τηλέφωνο του σχολείου. Η κατοχή και χρήση των κινητών τηλεφώνων σε όλους τους χώρους του σχολείου (και στο προαύλιο) απαγορεύεται με βάση έγγραφη οδηγία του Υπουργείου Παιδείας (Α.Π.: Φ25/103373/Δ1/22-06-2018). Συγκεκριμένα αναγράφεται:

  • Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους κινητά τηλέφωνα εντός του σχολικού χώρου.
  • Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους εκτός από τα κινητά τηλέφωνα και οποιαδήποτε άλλη ηλεκτρονική συσκευή ή παιχνίδι που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου εντός του σχολικού χώρου. Ο ανάλογος εξοπλισμός που τους διαθέτει το σχολείο στο οποίο φοιτούν, χρησιμοποιείται κατά τη διάρκεια της διδακτικής πράξης και της εκπαιδευτικής διαδικασίας γενικότερα και μόνο υπό την εποπτεία/επίβλεψη του εκπαιδευτικού.

Στην περίπτωση που γίνει αντιληπτό μαθητής να έχει στην κατοχή του κινητό, επιβάλλονται τα κατάλληλα παιδαγωγικά μέτρα και ποινές.

Συμπεριφορά μεταξύ μαθητών

Οι μαθητές του σχολείου οφείλουν να:

  • σέβονται το δικαίωμα των συμμαθητών/τριών τους για μάθηση και το δικαίωμα των καθηγητών τους για διδασκαλία.
  • σέβονται το δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης εφόσον αυτό δεν προσβάλλει θεμελιώδεις αρχές της προσωπικότητας του άλλου και τη λειτουργία της τάξης.
  • δέχονται με ευγένεια τις υποδείξεις – παρατηρήσεις των καθηγητών και όλου του προσωπικού του σχολείου.
  • σέβονται την προσωπικότητα των συμμαθητών/τριών τους καθώς και τα προσωπικά τους αντικείμενα. Η χωρίς άδεια χρήση ή φθορά προσωπικών αντικειμένων των συμμαθητών τους είναι σοβαρό παράπτωμα, ακόμη και αν γίνεται ως παιχνίδι.
  • σέβονται τη διαφορετικότητα των συμμαθητών τους ως προς τον τρόπο ομιλίας, κίνησης, έκφρασης, εμφάνισης, ανεξάρτητα από φυλή, εθνικότητα, φύλο ,θρησκεία ή πολιτικό πιστεύω.
  • δεν εκδηλώνουν επιθετική συμπεριφορά και χρησιμοποιούν ευπρεπή γλώσσα.
  • αποτρέπουν εκδηλώσεις βίας μεταξύ των συμμαθητών τους και  μιλούν ανοιχτά σε περίπτωση που διαπιστώσουν κάτι ανάλογο.
  • λύνουν τις διαφορές τους με διάλογο, συνεννόηση και δεν καταφεύγουν σε χρήση βίας, χειροδικία ή αυτοδικία. Η άσκηση σωματικής, λεκτικής, διαδικτυακής ή ψυχολογικής βίας από μαθητή ή ομάδες μαθητών αποτελούν σοβαρά παραπτώματα και ελέγχονται πειθαρχικά με ποινές που μπορούν να οδηγήσουν μέχρι και την απομάκρυνση του μαθητή από το σχολείο.
  • να μην αντιγράφουν ή να μην παρεμποδίζουν με οποιονδήποτε τρόπο τις εξετάσεις, τα ωριαία διαγωνίσματα ή τα τεστ, καθώς θα αφαιρείται το γραπτό και θα βαθμολογείται με μηδέν.
  • να μην φέρουν κατά την είσοδό τους στις σχολικές τάξεις τρόφιμα, χυμούς κλπ.
  • να μην χρησιμοποιούν κροτίδες ή παρόμοια αντικείμενα κρότου ή σπρέι επιβλαβή για την υγεία όλων.
  • Ο εθισμός στο κάπνισμα, στο αλκοόλ και σε εξαρτησιογόνες ουσίες είναι καταστροφικός για την πνευματική και την σωματική υγεία. Για το λόγο αυτό απαγορεύονται αυστηρά. Η παρέκκλιση από τους κανόνες αυτούς συνεπάγεται πειθαρχικές ποινές. Η επανάληψη ή η σοβαρότητα του παραπτώματος είναι δυνατόν να οδηγήσει στην απομάκρυνση του μαθητή από το σχολείο μετά από απόφαση του συλλόγου των διδασκόντων. Ειδικότερα σε περίπτωση κατοχής ή χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών ακολουθούνται οι προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες.

Ψηφιακός εκφοβισμός

Η μέσω κινητού τηλεφώνου ή διαδικτύου, απειλή, προσβολή, δυσφήμιση, κοινωνική απομόνωση, δημοσιοποίηση πληροφοριών και εικόνων χωρίς άδεια, ψεύτικη ταυτότητα για εκμαίευση πληροφοριών και γελοιοποίηση, θεωρείται επίσης εκφοβισμός και αντιμετωπίζεται όπως παραπάνω. Σε περιπτώσεις που η κάθε μορφή εκφοβισμού λαμβάνει χώρα στο σχολικό περιβάλλον τότε ο Σύλλογος Διδασκόντων αποφασίζει για τις ενέργειες της σχολικής μονάδας.

Σε διαφορετική περίπτωση η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας αφού ενημερώσει τους εμπλεκόμενους γονείς των μαθητών φέρνει το θέμα στο Σύλλογο Διδασκόντων για την άμεση παρέμβαση των εν ενεργεία υποστηρικτικών δομών.

ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΜΑΘΗΤΩΝ – ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ

Γενικά οι μαθητές/τριες υποχρεούνται :

  • Να λειτουργούν τις μαθητικές κοινότητες όπως ορίζεται στο τρέχον νομοθετικό πλαίσιο.
  • Οι μαθητές οφείλουν να συμμετέχουν στις εκδηλώσεις του σχολείου με προθυμία , επιδεικνύοντας τον ανάλογο σεβασμό.
  • Η ανάληψη πρωτοβουλιών από την πλευρά τους κάνει τις εκδηλώσεις αυτές ακόμη πιο δημιουργικές.
  • Ο πίνακας ανακοινώσεων των εκπροσώπων των μαθητών εξυπηρετεί αποκλειστικά τη βελτίωση επικοινωνίας μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας . Για το λόγο αυτό είναι στη διάθεση των μαθητών του σχολείου και όχι άλλων ατόμων. Δεν επιτρέπεται η χρήση του για διαφημιστικούς σκοπούς και για δηλώσεις οι οποίες παραβιάζουν νόμους, κανονισμούς και διατάξεις ή ενδέχεται να αναταράξουν την ηρεμία του σχολείου. Κάθε ανακοίνωση πρέπει να φέρει το όνομα και την τάξη του μαθητή/τριας, που την κοινοποιεί.

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ

Για την ομαλή και συνεχή παροχή της εκπαίδευσης στους μαθητές και την επίτευξη των στόχων τόσο των διδακτικών όσο και την ανάπτυξη κοινωνικών και περιβαλλοντικών δεξιοτήτων στα πλαίσια μιας αειφόρας οπτικής αυτού του κόσμου, είναι απαραίτητη η επιλογή διδακτικών μεθόδων και στρατηγικών, όπως αυτές ορίζονται από την σύγχρονη παιδαγωγική. Στην περίπτωση που η εκπαιδευτική διαδικασία παρεμποδίζεται εντός της τάξης ή κάποιος μαθητής έχει παραβατική στάση ή συμπεριφορά, ακολουθούνται με  αύξουσα κατά σημασία σειρά, οι παρακάτω  ενέργειες προς τον μαθητή:

  • α. προφορική παρατήρηση
  • β. επίπληξη
  • γ. ωριαία απομάκρυνση από το μάθημα
  • δ. αποβολή από τα μαθήματα μιας (1) ημέρας
  • ε. αποβολή από τα μαθήματα δύο (2) ημερών
  • στ. αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος

ΣΤΑΣΗ – ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

  • Οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν τους/τις μαθητές/τριες με ευγένεια, διακριτικότητα, κατανόηση και σεβασμό της προσωπικότητάς τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.
  • Υποστηρίζουν τη μάθηση τόσο μέσα στην τάξη όσο και έξω από αυτή.
  • Δεν κάνουν διακρίσεις υπέρ ή σε βάρος ορισμένων μαθητών/τριών, αλλά τους αντιμετωπίζουν όλους ισότιμα και δίκαια.
  • Οι καθηγητές είναι υποχρεωμένοι να διαμορφώνουν σχολικό κλίμα που χαρακτηρίζεται από τον αμοιβαίο σεβασμό, την ελεύθερη έκφραση, την αποφυγή εντάσεων. Ένα παιδαγωγικά σχολικό κλίμα που να καλιεργεί εμπιστοσύνη και να δημιουργεί το αίσθημα της ασφάλειας στους μαθητές, καθώς και ευχάριστη διαβίωση. Στέκονται υποστηρικτικά και με διακριτικότητα σε πιθανά προβλήματα των μαθητών, αποτρέποντας εκδηλώσεις εκφοβισμού, απομόνωσης, ή βίας.
  • Οι καθηγητές είναι υποχρεωμένοι να φροντίζουν να δημιουργούν όλες τις απαραίτητες εκείνες συνθήκες κάτω από τις οποίες ο/η μαθητής/τρια μπορεί να λειτουργήσει και να προοδεύσει.
  • Ενθαρρύνουν τους/τις μαθητές/τριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους/τις ίδιους/ες και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας. Συνεργάζονται επίσης με τα μέλη των μαθητικών κοινοτήτων.
  • ενεργούν για τη διασφάλιση της υγεία και της ασφάλεια των μαθητών/τριών, εντός του σχολικού χώρου στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους.
  • Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας, συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών/τριών και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη διαγωγή και την επίδοση των παιδιών τους. Ενημερώνουν τους γονείς / κηδεμόνες τακτικά αλλά και έκτακτα όταν χρειαστεί.
  • Φροντίζουν, κατά το διάλειμμα, να εκκενώνονται οι αίθουσες και ανοίγουν τα παράθυρα, για να αερίζεται ο χώρος και φροντίζουν για την καλή κατάσταση όλου του εξοπλισμού του σχολείου.
  • Συμβάλλουν στην επιτυχία όλων των εκδηλώσεων που οργανώνονται από το σχολείο, και για θέματα που αφορούν στο σχολείο προβαίνουν σε ανακοινώσεις προς τους/τις μαθητές/τριες ή τους γονείς με τη σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων.
  • Όλοι οι καθηγητές οφείλουν να τηρούν εχεμύθεια όσον αφορά τις αποφάσεις του συλλόγου διδασκόντων, τις συζητήσεις σχετικά με τη συμπεριφορά, την επίδοση, και τη διαγωγή των μαθητών.

Σύμβουλος Σχολικής Ζωής

Κύριες αρμοδιότητες και καθήκοντα του Συμβούλου Σχολικής Ζωής είναι:

  • – Η συμβουλευτική καθοδήγηση, η ενημέρωση και η υποστήριξη μαθητών, γονέων και κηδεμόνων σε θέματα παιδαγωγικής, αντιμετώπισης ζητημάτων σε τομείς που απασχολούν τη σχολική μονάδα, όπως ενδεικτικά, η διευθέτηση κρίσεων, η πρόληψη ακραίων συμπεριφορών, και η διαχείριση μαθησιακών δυσκολιών.
  • – Η ενθάρρυνση και η ενίσχυση της επικοινωνίας του σχολείου με την οικογένεια και την ευρύτερη κοινότητα.
  • – Η υποστήριξη μέσα από κοινωνικοπαιδαγωγικά προγράμματα, μεθόδους και πρακτικές για τη δημιουργική σύνδεση σχολείου, οικογένειας και κοινότητας και την συνεργασία τους, με στόχο τη διαχείριση κρίσεων, δηλαδή την πρόληψη κάθε τύπου αντικοινωνικών συμπεριφορών, την ενίσχυση μαθητών με ιδιαίτερες μαθησιακές ή συναισθηματικές δυσκολίες, την υποστήριξη αυτών και των οικογενειών τους κ.ά.
  • – Η κοινωνική ένταξη, η συμπερίληψη και ενσωμάτωση μαθητών με ιδιαίτερες ικανότητες, κλίσεις και ταλέντα και η αξιοποίηση αυτών στον χώρο της σχολικής κοινότητας.
  • – Η υποστήριξη των μαθητών μέσα από προληπτικές αλλά και συμβουλευτικές κοινωνικοπαιδαγωγικές δράσεις, προκειμένου οι μαθητές να αποκτήσουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και αυτοεκτίμηση ώστε να συμμετέχουν ενεργά και αποτελεσματικά στην σχολική ζωή.
  • – Η συνεργασία και η υποστήριξη των οικογενειών των μαθητών θα πραγματοποιηθεί συμπεριλαμβάνοντας και αξιοποιώντας τις κοινωνικοπαιδαγωγικές δράσεις, τη συμβουλευτική γονέων και τη δημιουργία ομάδων γονέων με κοινά ενδιαφέροντα και ανάγκες.
  • – H δημιουργία και η καλλιέργεια θετικών σχέσεων αλληλεπίδρασης και συνεργασίας μεταξύ των μελών της σχολικής μονάδας και της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση επιμορφωτικών δράσεων, σε συνεργασία με τα ΚΕΣΥ προς όφελος των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • – Η άσκηση των καθηκόντων του λαμβάνει χώρα συμπληρωματικά και ενισχυτικά προς τους υφιστάμενους θεσμούς υποστήριξης των σχολικών μονάδων, χωρίς να υποκαθιστά τις αρμοδιότητες του συλλόγου διδασκόντων, του Διευθυντή και του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μονάδας ή τις αρμοδιότητες υποστηρικτικών δομών της εκπαίδευσης.

Ενεργεί όποτε αυτό του ζητηθεί, αλλά και με δική του πρωτοβουλία, εφόσον υποπέσει στην αντίληψή του κατάσταση, η οποία χρήζει ιδιαίτερης αντιμετώπισης.

ΠΡΟΛΗΨΗ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ

Ο υπεύθυνος πρόληψης ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, καθώς και ο εκπαιδευτικός του κάθε τμήματος, επειδή έχει καθημερινή επαφή με τα παιδιά, από την πρώτη στιγμή μπορεί να εντοπίσει το πρόβλημα πρώτος και να ενημερώσει τις οικογένειες των παιδιών που εμπλέκονται στην περίπτωση αυτή και μαζί να δώσουν τη λύση.

  • Όμως, τις περισσότερες φορές εντοπίζουν τα σημάδια βίας πρώτοι οι γονείς, έτσι αυτοί  θα πρέπει να ενημερώσουν σύντομα τον  εκπαιδευτικό, καθώς και τον υπεύθυνο πρόληψης ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού.
  • Οι εκπαιδευτικοί με τις κατάλληλες παρεμβάσεις,  με συζήτηση μέσα στην τάξη αλλά και κατ’ ιδίαν με το παιδί που ασκεί βία, μπορούν  να το συμβουλέψουν, να του δώσουν αρμοδιότητες αλλά και να το επιβραβεύσουν σε κάθε τι καλό που κάνει, έτσι ώστε να το κάνουν να αισθανθεί σημαντικό και να καταπολεμήσουν τα διάφορα σύνδρομα που τον βαραίνουν και το οδηγούν σε παραβατικές συμπεριφορές.
  • Επιπλέον, ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός έχει τις γνώσεις και την ικανότητα να πλησιάσει το παιδί που του ασκείται βία, να του παρέχει στήριξη και να το κάνει να τον εμπιστευτεί. Όμως, απαραίτητη προϋπόθεση, για να καταφέρει να φέρει εις πέρας μια τέτοια δύσκολη κατάσταση, αποτελεί η σωστή συνεργασία με τους γονείς του θύματος και του θύτη.
  • Τέλος, ο εκπαιδευτικός σε συνεργασία με τον υπεύθυνο πρόληψης ενδοσχολικής βίας –  σύμβουλο σχολικής ζωής, έχει τη δυνατότητα να καλλιεργήσει τις μεταξύ τους σχέσεις, φέρνοντας κοντά τα δύο παιδιά με διάφορες εργασίες και παιχνίδια, δηλαδή μέσω της ομαδικότητας και της συνεργασίας. Θεωρείται απαραίτητη η αξιοποίηση του θεσμού των μαθητικών συμβουλίων έτσι ώστε να επιτευχθεί η κατανόηση, η διαμόρφωση και η τήρηση των σχολικών κανόνων.
  • Σε περιπτώσεις που κρίνεται απαραίτητο, προτείνεται η συμμετοχή υποστηρικτικών μηχανισμών (ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών κλπ), για την επίλυση σοβαρών ζητημάτων που σχετίζονται και με παράγοντες εξωτερικούς των σχολείων, όπως προσωπικά ή οικογενειακά προβλήματα.
  • Τέλος, καλό είναι να δημιουργηθεί μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών ένας δίαυλος επικοινωνίας, συνεχώς ανοιχτός, που θα επιτρέπει στους γονείς να συζητούν τους προβληματισμούς τους ή να βρίσκουν λύσεις στις απορίες τους.
  • Με λίγα λόγια, το σχολείο να είναι ένας χώρος ανοιχτός, έτοιμος να υποδεχτεί τους γονείς και να τους αντιμετωπίσει με τη δέουσα προσοχή.

ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Εορτές – εκδρομές – εκπαιδευτικές και διδακτικές επισκέψεις

Οι εκδρομές, οι εκπαιδευτικές επισκέψεις, οι Διδακτικές επισκέψεις και περίπατοι όπως και τα σχολικά πρωταθλήματα πραγματοποιούνται μόνο σύμφωνα με την εκάστοτε νομοθεσία και οδηγίες.

Συμμετοχή – Συμπεριφορά μαθητών κατά τη διάρκεια εκδρομών / επισκέψεων

  • Οι μαθητές/τριες που συμμετέχουν σε περίπατο, εκδρομή ή πολιτιστική επίσκεψη του σχολείου είναι υποχρεωμένοι να ακολουθούν το γενικό πρόγραμμα και τις οδηγίες των συνοδών καθηγητών. Απομάκρυνση μαθητή από την υπόλοιπη ομάδα δεν επιτρέπεται για κανένα λόγο.
  • Κατά την διάρκεια των σχολικών εκδρομών οι μαθητές/τριες διατηρούν τη μαθητική ιδιότητα, και σε καμία περίπτωση δεν ενοχλούν ή προκαλούν τους πολίτες με τους οποίους έρχονται σε επαφή-επικοινωνία και να μην προβαίνουν σε ενέργειες που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια τη δική τους και των άλλων.

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ – ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ – ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ/ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ

Επικοινωνία με το σχολείο

Η καλή συνεργασία των Κηδεμόνων των μαθητών με τους διδάσκοντες του σχολείου είναι βασικός παράγοντας του θετικού και υποστηρικτικού κλίματος που χρειάζονται οι μαθητές και επενδύουμε σ’ αυτό. Για την τακτική παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών/τριών ευθύνονται εξ ολοκλήρου οι κηδεμόνες τους. Για το λόγο αυτό παρατίθενται τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις τους:

  • με την εγγραφή των μαθητών γνωστοποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας με το σχολείο (email, τηλέφωνο) και αποδέχονται την επικοινωνία
  • ενημέρωση για συμμετοχή μαθητών σε εκδηλώσεις – εκδρομές – επισκέψεις, κόστος εκδρομών, περιπάτων εκπαιδευτικών και διδακτικών επισκέψεων
  • δικαίωμα ενημέρωσης από το σχολείο για το μαθητή σχετικά με την επίδοση, επιμέλεια, φοίτηση και συμπεριφορά του.
  • υποχρέωση ενημέρωσης του σχολείου για το μαθητή (σε θέματα υγείας, μαθησιακά ζητήματα, ημερήσιες απουσίες κ.ά)
  • απευθύνονται στους Εκπαιδευτικούς του Σχολείου για οποιοδήποτε θέμα τους απασχολεί με ευγένεια, σεβόμενοι το ρόλο και το έργο που τους αναθέτει η Πολιτεία για την αγωγή και τη μόρφωση των παιδιών τους.
  • συμμετέχουν μέσω του Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων, στις δημιουργικές δραστηριότητες του σχολείου και στην επικοινωνία του με την κοινωνία.

ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ

Φροντίδα Σεβασμός για το σχολικό περιβάλλον

  • Η κινητή και ακίνητη περιουσία του σχολείου είναι περιουσία όλων και ανήκει και στους μαθητές που φοιτούν και σε όσους πρόκειται να έρθουν.
  • Οι μαθητές προσέχουν τα θρανία τους, δεν σημειώνουν πάνω στις επιφάνειες και φροντίζουν να τα διατηρούν πάντα καθαρά.
  • Χρησιμοποιούν τους κάδους απορριμμάτων και δεν ρυπαίνουν τον χώρο (προαύλιο, κοινόχρηστους χώρους, αίθουσες, W.C, κλιμακοστάσια κ.ά.).
  • Προσέχουν και δεν λερώνουν τους τοίχους και τις άλλες επιφάνειες του σχολείου.
  • Ο/Η μαθητής/τρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του σχολείου τιμωρείται σύμφωνα με τη νομοθεσία που ισχύει και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τους κηδεμόνες του/της.

Εθελοντισμός – Μια μέρα για το σχολείο

Καθιέρωση ημέρας (ή ωρών) εθελοντισμού για την αντιμετώπιση καθημερινών αναγκών, ευπρεπισμό σχολικών χώρων και για τη βελτίωση της ποιότητας της σχολικής ζωής.

Η διδασκαλία των μαθημάτων οφείλει να συμπεριλαμβάνει καλές πρακτικές που συνδυάζουν κοινωνικά και περιβαλλοντικά θέματα, τα οποία μπορεί να αποτελέσουν αφετηρία για δημιουργική δραστηριότητα των μαθητών στους παραπάνω τομείς.

Ενημέρωση για ζητήματα υγείας

Στο πλαίσιο της διασφάλισης της υγείας των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των υπόλοιπων εργαζομένων στο Γυμνάσιο και με βάση τις οδηγίες της πολιτείας θα πρέπει να τηρείται ένα αυστηρό πρωτόκολλο που έχει ως στόχο την ελαχιστοποίηση της πιθανότητας διασποράς ασθενειών όπως του κορωνοϊού, της γρίπης κ.ά. Συγκεκριμένα πρέπει να τηρούνται όλα τα μέτρα που ανακοινώνονται κατά περιόδους από τα αρμόδια υπουργεία.

Τέλος, επισημαίνεται ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό να ενημερώνουν οι γονείς άμεσα τη Δ/νση του Σχολείου για οποιοδήποτε θέμα υγείας των παιδιών τους. Επίσης να ενημερώνουν για πιθανές μαθησιακές δυσκολίες και να αναφέρουν τυχόν άλλα στοιχεία που κατά την κρίση τους πρέπει να λαμβάνονται υπόψη ώστε να εξασφαλίζεται η υγεία και η ασφάλεια των παιδιών τους κατά την παραμονή τους στους σχολικούς χώρους.

Επίλογος

Το σχολείο του 21ου αιώνα οφείλει να είναι προσβάσιμο σε όλους τους μαθητές ανεξαρτήτου φύλου, ηλικίας, φυλής, κοινωνικού και πολιτιστικού υποβάθρου, θρησκείας, ιατρικής κατάστασης κλπ. Τα τελευταία χρόνια, η υπόθεση του σεβασμού των δικαιωμάτων των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και η παροχή ίσων ευκαιριών στη μόρφωση και στην κοινωνική ζωή έχει απασχολήσει τη διεθνή κοινότητα. Στη χώρα μας η προσπάθεια αυτή αποτυπώθηκε μέσα από ένα γρήγορο πέρασμα προθέσεων και ιδεών, που περιλαμβάνονται στις έννοιες ένταξη, ενσωμάτωση, συνεκπαίδευση, συμπερίληψη, ένα σχολείο για όλους κλπ. Στόχος όλων των μαθητών και των εκπαιδευτικών του σχολείου μας είναι να βοηθήσουν τα παιδιά αυτά στις σημαντικές προσπάθειες που κάνουν και να τα ενισχύσουν προσφέροντάς τους όλα τα απαραίτητα εφόδια για γίνουν ισότιμα μέλη στην κοινωνία.